Mord og kjærlighet

Ti «kriminelle» klassiske mesterverk.
Krimlitteraturen handler ofte om familiehemmeligheter, forbrytelser og mord, og det gjør mange av de store klassikerne i litteraturen også. Her er en liste over ti «kriminelle» klassiske mesterverk som alle bruker de viktigste elementene som dominerer i krimlitteraturen.

Av Knut Gørvell

«Mord og kjærlighet er det eneste som er verdt å skrive om» skrev Aksel Sandemose, og det er et favoritt-sitat for mange av oss som liker krimromaner. Denne uka skrev kollega Odd Karsten Krogh her på Forlagsliv et innlegg med en liste for deg som «ikke liker pistol og kniv», fordi vi her på bloggen denne uka vil bombardere deg med Krimfestivalen og krimlitteratur. Det var en fin og inspirererende liste, men innlegget minner meg likevel om den kunstige motsetningen som en del intellektuelle ser mellom «stor» litteratur og krimlitteraturen. Resten av uka vil jeg skrive om vanlige krimlitteratur, men i dag vil jeg minne om noen av mine favoritt-klassikere som nesten kan kalles «kriminelle mesterverk»

Da jeg begynte på litteraturstudiet, fortalte en av professorene på en av de første forelesningene at de stadig ble overrasket over hvor fascinerte Kong Ødipusstudentene ble av de greske tragediene og av de store russiske romanene. Litteraturprofessorene mente at studentenes interesse skyldtes at fellestrekkene for denne litteraturen var at handlingen var dominert av dramatiske konflikter, maktsyke og «mord og kjærlighet». Inspirert av dette har jeg her satt opp ti mesterverk som selv den mest intellektuelle kan nyte og samtidig kanskje innse at de ikke er langt fra kriminallitteraturen. Den «kriminelle handlingen» er skissert i en setning så det er en «kriminell forenkling».

Sofokles: Kong Ødipus
Virkelig en «kriminell» tragedie fra ca 430 f. Kr om en konge som har drept sin egen far og ektet sin mor og selv er etterforskeren i dramaet han er «blind» for.

Njåls saga
Denne mest kjente islendingesagaen fra ca 1280 er en familiesaga om drap og hevn. Den handler om drapet på Gunnar fra Lidarende og ikke minst på Njål og hans sønner.

William Shakespeare: Hamlet
Shakespeares mest kjente tragedie fra ca 1600 handler om hevn, korrupsjon og grådighet og ikke minst om bedrag og drap i fortiden og Hamletnåtiden.

Racine: Fedra
Denne tragedien fra 1677 var inspirert av den greske myten om Fedra og ikke minst den greske tragedieforfatteren Evripides stykker om henne. Den handler om sterkt begjær, falske anklager om voldtekt og drap og selvmord som resultat av det.

 Charles Dickens: Oliver Twist
Charles Dickens var en av de første populærforfatterne, og han var minst like opptatt av å ha lesere som dagens krimforfattere. Historien om Olivers Twist fra 1838 er en reise gjennom mange prøvelser med barnehjem, forbrytere og store svik.

Alexandre Dumas: Greven av Monte Cristo
Også Dumas’ leserskare var enorm, og dette er tidenes hevndrama utgitt i 1844.

Fjodor Dostojevskij: Brødrene Karamasov
Dostojevskijs siste bok kom ut i 1880 og er kanskje tidenes beste roman og tidenes mest innfløkte fadermord.Fjodor Dostojevskij

Albert Camus: Den fremmede
«I dag døde mor eller var det i går.» Slik åpner denne fantastiske lille romanen fra 1942 om en mann som får solen i øynene på stranden og dreper en mann.

Aksel Sandemose: Det svundne er en drøm
Jeg brukte flere år av mitt liv på å studere denne romanen fra 1944 da jeg tok magistergraden i litteratur. Det er et psykologisk drama om en svært upålitelig forteller som forsøker å finne ut av flere mord som han har vært i nærkontakt med.

Gabriel García Márquez: Beretningen om et varslet mord
Mesteren av magisk realisme fikk Nobelprisen i 1982, året etter at denne romanen kom ut. Det er en bakvendt fortelling som sakte nærmer seg det uunngåelige mordet.

Dette er uka for å lese om mord og kjærlighet – om det nå er i form av disse «kriminelle» klassiske mesterverkene eller om det er en av de mange krimbøkene du kan få sansen for på Krimfestivalen.

Dette innlegget er tidligere publisert på forlagsliv.no

 

Anja Rålm
(F. 1974) Har tidligere jobbet som bokanmelder i VG og Morgenbladet, og har de siste femten årene vært i forlagsbransjen som redaktør og presseansvarlig. Anja leser mye og bredt og liker bøker som hun ikke klarer å legge fra seg, enten det er en roman, en diktsamling, noveller eller en drivende krim. Redaktør i Krimklubben og driver Krimbloggen
Legg inn kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *